“The Maltese Falcon”

“The Maltese Falcon” je detektivski triler iz 1941. temeljen na istoimenom romanu Dashiella Hammetta, mnogi ga nazivaju prvim film noirom.

Film prati privatnog detektiva Samuela Spadea koji pokušava riješiti zapleteni slučaj povezanih ubojstava. Priča je dobro osmišljena i zanimljiva od samog početka, a što više detektiv ( i gledatelj zajedno s njim ) otkriva, to se zamršeniji slučaj čini. Tempo je odličan, ne gubi se vrijeme na nevažne dijaloge ili ljubavne scene, u 1h i 40 min ispričano je više priče nego u nekim puno dužim modernim filmovima.

Najjači adut ovog filma su živopisni likovi, svaki sa svojim motivima. Ti motivi su dosta slični, uključuju pronalazak kipića sokola koji ima neprocjenjivu vrijednost i osobnu dobit koja bi proizašla iz njegovog pronalaska i/ili rješavanje ubojstava. Ono što je zanimljivo je što svaki lik to želi postići na svoj način, u skladu sa svojim mogućnostima, zato su likovi stvarno uvjerljivi i ostavljaju dojam te tako privlače gledateljevu pažnju.

How The Maltese Falcon Illuminates Cozies - Hey, There's A Dead ...

Taj dio o motivima likova odlično je prenesen na dijalog i tu dolazi do izražaja. Često smo u prostoriji s više likova gdje nijedan od njih nije za ukras, nego svaki iznosi svoje ideje, baš kao što razgovor u stvarnom životu i izgleda. Posebnu čar daje činjenica da gledatelj i detektiv ne znaju trebaju li vjerovati drugim likovima i tome što oni govore, svaku novu informaciju treba primiti sa zadrškom jer bi mogla biti laž koju je lik smislio iz neke svoje koristi. Samuel također prikriva svoje motive i oprezno pokušava izvući informacije iz sugovornika.

On je antiheroj, čovjek čiji su moralni kodovi u najmanju ruku upitni, nema empatije i ne vjeruje drugim ljudima, osim svojoj tajnici Effie. Međutim, on radi u skladu sa svojim pravilima i pogledom na život, to je ono što omogućava gledatelju da navija za njega.

The Maltese Falcon (1941) - Filmgazm

Mnogi glumci svojim su si ulogama u ovom filmu osigurali mjesta u “Casablanci” i mnogim drugim A-filmovima. Humphrey Bogart u glavnoj ulozi je bio odličan, Mary Astor vjerno je uprizorila femme fatale Brigid O’Shaughnessey, a posebno su mi se svidjeli Sydney Greenstreet i Peter Lorre kao Kasper Gutman i Joel Cairo.

Moram reći kako se ipak u nekim dijelovima primijeti starost ovog filma, neki kadrovi jednostavno izgledaju staro. Također, neke rečenice izgovarane su u jednoličnom tonu, iako bi lik koji ih izgovara trebao biti uzbuđen, zamišljen ili nešto treće. To su nedostatci preko kojih se lako pređe zbog svih gore navedenih dobro odrađenih elemenata.

Film noir, doslovno prevedeno crni film, naziv je dobio zbog pretjeranog korištenja, odnosno pomanjkanja osvjetljenja čime se postizao pesimističniji ugođaj. Ovaj film je temelj za cijeli žanr, lik privatnog detektiva koji je moralno siv, femme fatale, ubojstva, osveta, sve su to obilježja film-noira djelomice inspirirana upravo ovim filmom. Zanimljiva je činjenica da se filmovi kao što su “L.A. Confidential” i “12 Monkeys” klasificiraju kao neo-noir odnosno sci-fi-noir.

Smatram da je “The Maltese Falcon” položio test vremena, imate moju preporuku, možda vas uvede u cijeli novi žanr.



Ocjena 8.25 / 10

Leeroy Jenkins

Na film se navukao preko mindfuckova, na serije preko GoT-a. Ljubitelj kompleksne radnje i brzih dijaloga.

Napiši komentar